Ordning och reda... schema

I mitt nya, möjligen högst tillfälliga ordningsamma liv har jag ett veckoschema. Schemat är egentligen till hela familjen men så länge jag är mammaledig och spenderar mest tid här hemma är det mest till mig. Schemat har en kolumn för varje familjemedlem sedan har veckans matsedel en kolumn, viktiga händelser och saker som skall göras i hemmet har också var sin kolumn.
För att slippa städa en hel dag av helgen har jag försökt att dela upp städningen på mindre uppgifter. Varje dag har någon sak som skall göras. Det kan ta allt ifrån 5 min till ca en halvtimma.
 
Så här är det fördelat just nu, men jag ändrar, tar dort och lägger till allt eftersom jag provar och ser behov.

Måndag: Städa köket. Torka luckor, plocka ur kylskåp och städa under diskbänken.
Här hemma behöver i alla fall köket en särskild genomgång en gång i veckan. Första veckan jag hade schemat tog det här hela dagen. Då var det grundlig städning som gällde med städning bakom spisen, rengöring av ugnen och annat som var nödvändigt. Nu är det mer underhåll som görs, plus att jag försöker och ta en låda eller skåp som är i extra behov av en rensning eller rengöring varje gång. Då kommer förhoppningsvis det bli bra ordning i hela köket så småningom.

Tisdag: Sopa och torka trappan. Plocka undan i tvättstugan.
Vår trappa är vit och all smuts syns verkligen där. Dessutom verkar det vara någon sorts drag i huset som gör att allt katthår och alla dammtussar samlas i trappan. Jag har också märkt att trappräcket blir väldigt smutsigt. Så en rejäl omgång av trappan är välbehövlig en gång i veckan. Tvättstugan sedan... Vi tvättar ju regelbundet under veckan, men tvätt som skall hängtorka och tvätt som skall upp i respektive rum blir lätt kvar i tvättstugan. Så för att hålla efter så att det inte blir allt för fullt så behöver här plockas regelbundet.

Onsdag: Städa toaletter. Byte av sängkläder/handdukar.
Vi har väl alltid städat toaletterna regelbundet, men då oftast tillsammans med hela huset och gärna när det kommer folk. Då kan jag känna att man kanske inte hinner med det där lilla extra. Som att torka rör eller element eller att hålla efter i badrumsskåpen. Gör man bara det en dag så hinner man med lite mer och kan göra allt lite bättre. Kommer det sedan gäster i helgen eller om man ser att det behövs kan man ju alltid ta en extra omgång på fredag eller lördag.

Tordag: Damsug och torka golven. 
Det här är väl den dagen då det är mest att göra. Men vet man att det skall göras kan alla hjälpa till att plocka undan på golvet i förväg, och då tar det inte så lång tid. Dessutom är det så fantastiskt skönt att ha ett rent och färdigt hem på fredagen när helgen börjar.

Fredag: Vattna blommorna och plocka undan i sovrummen.
På fredag ville jag inte lägga så mycket för att man skall känna att helgen börjat lite grand, dessutom när vi båda börjar jobba som vanligt igen kan det vara skönt att ta det lite vackert på fredagen. Här hemma behövs verkligen en vattna blommorna dag... annars får de inget vatten alls. 
Under semestern så var vi hemma ca en gång i veckan för att titta till lite och klippa gräset. Jag hade ställt alla husets blommor i badkaret och när de skulle vattnas var det bara att spola upp lite vatten och låta dem stå medan man klippte gräset och fixade. Sedan var det bara att hälla ur vattnet och åka hemifrån. Alla våra blommor och växter satte nya skott och eller fick nya blommor för att de helt plötsligt fick vatten med jämna mellanrum. Det fick mig att inse att jag nog måste ta hand om dem lite bättre.

Lördag: -
På lördag har jag inte planerat in något, och det beror till stor del på att vi sällan är hemma. Vi är nästan alltid och hälsar på någon eller så har vi något annat roligt för oss.

Söndag: Planera veckans mat. Ev handla och då ta med pant och returer.
Här hemma blir det bäst matlagning med lite planering i förväg. Det blir ofta både dyrare och mindre näringsriktig mat när vi gör det i sista minuten som det annars blir. Därför skall vi försöka få bättre rutiner på det. Handlingen kan ev även göras efter jobbet på måndagen då det också är bättre och färskare utbud i butikerna, men då är listan färdig och klar. Tanken är att man även på torsdagen kollar över om man skall vara hemma under helgen och i så fall planera och köpa hem det som behövs då.

Det var hela veckans planering. Som det ser ut nu så funkar det utmärkt. Det känns skönt att inte ha så tidskrävande uppgifter varje dag men att det ändå hålls rent och snyggt här hemma. Vi får se hur länge det håller i sig och om det funkar när vi båda jobbar. Men jag skulle verkligen vilja slippa städa hela lördagen varje vecka eller panikstäda på fredagen. Min förhoppning är att man orkar hålla efter på vardagarna för att man tar lite i taget.


 Idag är det ju onsdag så det var dags för badrum och toaletter. Badrummet på övervåningen är ju lite av mitt tempel. Jag älskar att bada och här är några av mina favoriter, doftljuset Crisp champange från Voluspa och badbomben floating island från Lusch.


 En lite special feature från toaletten nere. Ett barnsäkerhetslås på toan... Minstingen har annars ofta ett stort behov av att stoppa händerna i holken när man står och gör i ordning sig på morgonen...
 En annan liten specialare.. ett duschhandtag med färgat ljus i. Maken... prylnörden införskaffade detta, med det uppskattas av hela familjen inte minst barnen.

Det blev ett långt inlägg idag, men jag har en liten uppmaning till. Jag ser ibland att det har varit någon eller några inne och läst på min blogg. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om du/ni ville lämna ett litet avtryck så jag vet vem ni är och ungefär hur många. Skriv gärna en liten kommentar, tanke eller bara en hälsning så skulle jag bli mycket glad.
Många stora kramar från C.


Kommentarer

Populära inlägg