Jag pysslar på här hemma

Parallellt med att skrubben under trappan får sig en omgång med vit färg har jag även gett mig på vår trappa utvändigt. Det var en furufärgad trappa när vi flyttade in men den blev snart ommålad i vit oljefärg. Jag är inte jätteförtjust i furu.
Nu efter snart fem år har den fått några törnar och ärgen har även spruckit på sina ställen. Så när jag ändå har målargrejerna framme passar jag på att fixa lite på den också. Den här gången blir det vattenbaserad lackfärg. Färgen luktar inte och jag kan måla en skvätt här och en skvätt där. Färgen torkar relativt snabbt dessutom, det är också bra när man har en femåring som inte alltid tänker sig för. Än så länge har jag inte tagit ovanpå stegen utan vara där man inte går för att underlätta för stora pojken så han inte ramlar i trappan. Men jag planerar att ta ett eller två steg i taget innan vi går och lägger oss på kvällarna, då kan vi vuxna hoppa över det steget och det är torrt tills resten av familjen vaknar. När jag inte målar skrapar jag ur all färg som blev över i tråget tillbaka till färgpytsen och sedan förvarar jag pensel och tråg i en ziplockpåse. Då är det bara att fylla på färg och börja måla nästa gång jag får en lugn stund då lilleman sover eller liknande.

Kommentarer

Populära inlägg